TIP 1 – SNIŽTE CELKOVOU HMOTNOST
Je to stejné jako u auta, čím víc ho naložíte, tím vyšší má spotřebu. Vozte s sebou jen nepostradatelné věci pro konkrétní trasu (např. pro kratší jízdu po městě nebo do zaměstnání není třeba s sebou vozit náhradní duši, pumpičku, montážní páčky, nářadí, láhev s pitím, protože případná pomoc je dostupná na zavolání a občerstvení je na každém rohu).
TIP 2 – SNIŽTE VALIVÝ ODPOR PNEUMATIK
Čím nižší vzorek pláště, tím menší valivý odpor. Čím méně přechodů s hranou na dezénu (vzorku) pláště, tím menší valivý odpor (např. šípovitý dezén, spojitý dezén, hladký plášť jsou na tom lépe než drapáky do terénu). Čím užší plášť, tím menší kontaktní plocha a tím menší valivý odpor. Čím tvrdší směs pneumatiky, tím menší přilnavost a menší valivý odpor. Nahuštěná (tvrdá) pneumatika klade mnohem menší valivý odpor.
TIP 3 – UDRŽUJTE OPTIMÁLNÍ FREKVENCI ŠLAPÁNÍ
Optimální frekvence (kadence) šlapání je okolo 75±5 ot./min. – když se vám ji bude dařit držet (především včasným a správným řazením), bude i spotřeba významně nižší – řídící jednotka elektrokola vyhodnocuje frekvenci šlapání a tlak na pedály a podle toho dávkuje výkon motoru. Aktuální kadenci a současně s ní spojenou aktuální spotřebu energie je u některých cyklopočítačů možné sledovat během jízdy přímo na jeho displeji a „odchytit“ si tak přesně optimální kadenci, při které je nejnižší odběr energie (např. cyklopočítač Bosch Kiox).
TIP 4 – VČAS A SPRÁVNĚ ŘAĎTE PŘEVODY
Řadit, řadit, řadit – zařazený správný převod jde ruku v ruce s tipem č. 3 o optimální frekvenci šlapání. I když vás to bude na elektrokole svádět jet dlouho na jeden většinou těžší (rychlý) převod, nezapomínejte řadit. Motor se tak udrží v optimálních otáčkách s nejnižší možnou spotřebou cenné energie a vy dojedete dál.
TIP 5 – ZVYŠUJTE STUPEŇ ASISTENCE POSTUPNĚ AŽ S ÚNAVOU
Začněte jízdu na nízkých stupních asistence (OFF nebo ECO) a až s nastupující únavou si dopřejte vyšší úrovně pomoci (TOUR a vyšší). Zásadním způsobem tím ovlivníte maximální dojezd (až o 50%!)
TIP – 6 ZVYŠUJTE SI SVOJI KONDICI A VÝKONNOST
Lepší kondice znamená menší spotřebu energie z baterie – na začátku sezóny budete potřebovat od motoru větší pomoc (vyšší stupně asistence), zatím co na konci sezóny pak stejnou trasu zvládnete s menší námahou na nižším stupni asistence motoru díky lepší kondici, kterou během sezóny naberete. Aby se to dařilo, jezděte pokud možno často a pravidelně. Raději kratší úseky a často než jednou za měsíc 100 km.
TIP 7 – NEZASTAVUJTE V KOPCI, ALE AŽ NA NĚM
Rozjezd do kopce je přirozeně podstatně těžší disciplína pro vaše nohy a motor elektrokola, než rozjezd po rovině. Při takové operaci energie doslova proudí z baterie ven, protože rozhýbat někdy i 120 kg hmoty není jen tak. Tip je to triviální, ale všimněte si na svých cestách, jak často cyklisté staví zrovna v kopci. Je zcela ve vaší moci, kde nakonec zastavíte a tím ušetříte nezanedbatelnou porci energie.
TIP 8 – REDUKUJTE POČET ZASTAVENÍ / ROZJEZDŮ NA MINIMUM
Rozjezdy jsou velkým „žroutem“ baterie – pokud to situace a stav vaší kondice dovolí, snažte se minimalizovat počet zastavení a tím pádem rozjezdů. Rozdíl poznáte velmi rychle na mnohem delší výdrži baterie.