Dnes se podíváme na to, co všechno zkontrolovat před jízdou na vašem e-biku! Každý uživatel jízdního kola, ať už s dopomocí nebo bez, by měl dbát na perfektní technický stav svého stroje a alespoň základní čistotu. Funkční kolo nabídne jak spolehlivost, tak hlavně bezpečí a radost z jízdy. Pokud vyrazíte s neseřízeným strojem, můžete riskovat nečekaný defekt nebo zbytečné opotřebení.
- Tips & tricks
Co zkontrolovat před jízdou na elektrokole a užitečné tipy pro jízdu.
V první řadě bychom měli dostat kolo do stavu, kdy vše funguje, jak má a tento stav se snažit udržovat. To můžeme udělat formou předsezonní prohlídky, nebo základního servisu.
Nejčastěji se řeší:
- seřízení přehazovačky a opotřebení řetězu,
- opotřebení kazety
- a opotřebení převodníků.
U e-biku dochází k vyššímu zatížení, než u běžného kola. Celá sada proto vyžaduje větší péči. V rámci prevence by se mělo dbát na:
- jízdní režim, kdy spousta jezdců jezdí na vysoký stupeň dopomoci, ale na těžkém převodu a nízké kadenci. Tím dochází k většímu opotřebování kazety na spodních pastorcích. Vhodnou údržbou, citlivým řazením a jízdním režimem, používáním kvalitních maziv se dá životnost citelně prodloužit.
- Lanka – neměla by se přidírat v bowdenech a ty by neměly být nikde zlomené nebo nevhodně vedené, popřípadě obrušované od pneumatiky.
- Pokud máte elektronické řazení, tak kolo pečlivě vysušujte a vhodně skladujte. Nezanedbatelný čas věnujte i základnímu nastavení posedu, zkoušce sedla, popřípadě šířce řidítek a typu gripů.
Další velmi důležitou součástí jsou brzdy. Ebike je těžší a kvalitní brzdy by měly být povinnou součástí výbavy, nebojte se brzdy předimenzovat! Před jízdou na ebiku je tedy velmi důležité zkontrolovat jejich funkčnost.
V rámci prevence je zase dobré dbát na:
- rovnoměrnost opotřebení destiček. Často se brzdí pouze zadní brzdou, ale v praxi je mnohem výhodnější brzdit rovnoměrně a přední brzdy se tolik nebát, jistota při dobrždění je pak mnohem vyšší.
- Volit destičky přímo pro ebike, klasické se například v horách mohou přehřát.
E-bike je mnohem těžší, než klasické kolo. Proto je kontrola funkčnosti brzd opravdu důležitá!
Obutí e-biku je další téma, které není radno podcenit. Před jízdou je vhodné zkontrolovat, zda-li nemáte pláště naříznuté, nebo jinak poškozené, či zda-li nedochází k úniku tlaku v krátkém čase. Vhodné jsou bezdušové varianty; nabídnou větší míru trakce i pohodlí. Navíc plášť opravíte celkem snadno tmelem, nebo bezdušovým knotem. Vzorek a celou specifikaci by člověk měl volit ideálně podle lokalit, kde jezdí nejčastěji:
- na dojíždění a lehčí terén se dají využít lehčí pneumatiky s jemnějším vzorkem.
- Čím horší terény, tím jdou v ruku ruce i měkčí směsi, odolnější boky a celkově širší a objemnější pláště s výraznějším vzorkem, který se dobře čistí v měkčím terénu a bahně.
Co se týče baterie, je dobré všímat si před jízdou, ale i během jízdy, všech podezřelých a nových zvuků. Často signalizují opotřebení ložisek nebo další problém. Více o bateriích elektrokol se dozvíte v článku Baterie je duší elektrokola – základní informace o baterii.
Zkontrolujte před jízdou také dotažení šroubů a kritických míst, popřípadě ložisek a výpletů. Zaměřte se hlavně na ty nejdůležitější šrouby jako jsou kokpit a pedály. Závity by měly být ošetřené proti zarůstání vhodnou vazelínou a některé spoje vyžadují i speciální protiskluzovou pastu, která je vhodná pro sedlovku a řidítka, zvlášť pro karbonová kola. Kvalita zapletených kol je pro jízdu nezbytná a zvlášť na ebiku je vhodné si hlídat napnutí drátů a stav volnoběžného tělesa neboli ořechu.