• Rady při výběru

XC nebo TRAIL, to je oč tu běží!

Vojta , 17. 6. 2022

Horské kolo je horské kolo, mohl by si někdo říct. My ale víme, že tento pojem je mnohem komplexnější, než se na první pohled zdá. Kdy tedy šáhnout po cross country (XC) kole a kdy se již přiklonit ke kolu trailovému? To se vám pokusíme objasnit v následujících řádcích.

Začněme tím, co mají obě kola společného. V obou případech se jedná o kola horská, která budou v terénu jako doma. Dělají se ve variantě s pevným i celoodpruženým rámem a nejčastěji jsou stavěná na kolech 29“ nebo 27,5“.

Kola se však liší svým ideálním použitím. Když popis co nejvíce zjednodušíme, XC kolo bude ideální pro „hltače kilometrů“, kteří ocení efektivní přenos energie při šlapání a nižší váhu. Díky těmto vlastnostem bude jízda na delší vzdálenosti mnohem příjemnější. Pokud však spíš než po vzdálenosti koukáš po sjezdech, budeš většinu času na kole trávit na trailech nebo singltrecích, bude pro tebe ideální volbou kolo trailové, které svou geometrií nabídne lepší ovladatelnost.

  • XC – ideální na delší vzdálenosti v terénu. 
  • Trail – technické sjezdy, traily a singltreky. Celý den nahoru a dolů.

Kromě celkové geometrie se kola liší i volbou jednotlivých komponent.

S cross country kolem najedeš pohodlně více kilometrů, kdežto s trailovým kolem se vyřádíš v obtížnějším terénu.

Odpružení

Jedním ze zásadních rozdílů v osazení cross country a trialových kol je odpružení:

  • U XC kol občas najdeme i pevnou přední vidlici, nejčastěji se však budeme pohybovat kolem odpružených vzduchových vidlic se zdvihem 100-120 mm. 
  • U kol trailových se zdvihy pohybují v rozmezí 130-170 mm. Takové odpružení už dovolí jezdci sjet i opravdu náročné a strmé sjezdy, skoky či technické pasáže.

 

Co se zadního odpružení týče, jsou zde pravidla dost podobná tomu přednímu. Cross country kola se často dělají jako:

  • hard taily (mají pevný rám, tedy žádné odpružení zadní stavby). Díky tomu jsou lehčí a při šlapání nedochází ke ztrátám energie.
  • Full-suspension XC kola (celoodpružená) se pohybují v rozmezí menších zdvihů, v průměru kolem 80-120 mm.

Trailová kola oproti tomu zadní odpružení (full-suspension) mívají častěji, protože jsou dělána do náročnějších terénů, kde by kolo bylo bez zadního odpružení často jen těžko ovladatelné. Stejně jako u přední vidlice budou mít trailové speciály vyšší zdvihy (120-160 mm), díky kterým zvládnout bez problémů i vyšší dropy.

Další výbava

Hlavní rozdíly už jsme si výše popsali, ale kola se mohou lišit v dalších mnoha ohledech. Hranice mezi XC a trialovými koly je ale tak malá, že se mohou často daná specifika s ohledem na preference jezdce překrývat. 

Například teleskopická sedlovka. Dříve kvůli své váze i ceně záležitost čistě trialová, ale dnes už ji často můžeme potkávat i u XC kol. Záleží pak na každém, zda dá přednost lepšímu pohodlí při sjezdech za cenu vyšší váhy. 

Stejně tak jsou na tom i velikosti kol. 29 palcová kola momentálně vládnou u obou kategorií. Proč se tedy případně rozhodnout pro velikost 27,5? Menší kola mohou vyhovovat vzrůstově nižším jezdcům, nebo pak jezdcům, kteří jezdí tak technické pasáže, že jsou pro ně velká kola hůře ovladatelná. 

Můžu ale s trailovým kolem na výlet nebo s XC kolem na traily?
Ano! Hranice těchto dvou kategorií jsou opravdu tenké. Záleží jen na tvé preferenci, kde budeš jezdit nejčastěji. Podle toho je pak dobré se rozhodnout, zda dát přednost váze a rychlosti, nebo technice a sjezdům. Jestli ještě stále tápeš a potřebuješ ve své volbě utvrdit, neváhej se ozvat našim odborníkům na chatu. Rádi si s tebou i zavolají a během chvilky budeš mít jasno, jaký bike je pro tebe ten pravý. 

Související články

U nás najdete e-shopy i kamenné prodejny na jednom místě

Najdeme kolo, které sháníš. Pomůžeme vybrat to správné, pokud ještě tápeš.